Datum
|
Namen
|
Onderwerp
|
24.03.2016
|
Anne - Jorg
|
Beroertje & Hockey
|
31.03.2016
|
Mattijs - Benjamin
|
Dolfijnen & Voetbal |
07.04.2016
|
Femke - Amelie
|
Sterren & Chocolade |
14.04.2016
|
Lisa
|
Turnen |
21.04.2016
|
Nienke – Xavier
|
Katten & Voetbal |
12.05.2016
|
Damian – Maaike
|
Dinosaurus & Dammen |
19.05.2016
|
Luuk – Indy
|
Schaatsen & Microscoop
|
26.05.2016
|
Jesper - Deshira
|
Militaire & Honden |
31.05.2016
|
Jasper - Noëlle
|
Tennis & Paardrijden |
02.06.2015
|
Ties – Jurre
|
Onderwaterwereld & Migraine |
07.06.2016
|
Divani - Liza
|
Skiën - |
09.06.2016
|
Jayren – Noortje
|
Lego & Bloemen |
16.06.2016
|
Thijmen - Jaiden - Nina
|
Bijen - - Atletiek |
Hoe maak ik mijn spreekbeurt?
Stap 1
Bedenk
waar je je spreekbeurt over gaat houden. Voor je spreekbeurt kun je het
beste een onderwerp kiezen waar je al iets van weet of waar je graag
iets over wilt vertellen aan de klas.
Stap 2
Zoek informatie over het onderwerp in boeken, internet of mensen die er veel vanaf weten.
Stap 3
Bedenk
welke informatie je allemaal wilt vertellen. Maak er een verhaal van
dat de hele klas kan begrijpen, van ongeveer 10 minuten.
Stap 4
Maak hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: waarom heb je voor dit onderwerp gekozen? De volgende hoofdstukken zijn voor de informatie.
Daarna kunnen andere kinderen vragen stellen, op die vragen moet je zo goed mogelijk antwoord geven.
Gebruik je eigen woorden,
die kun je ook beter onthouden. Schrijf niets over van boeken. Als er
moeilijke woorden in je spreekbeurt voorkomen (die de klas niet snapt)
dan moet je die even uitleggen.
Stap 5
Zoek
plaatjes of andere dingen die je kunt laten zien. De plaatjes mag je
uitprinten en ophangen, je mag ze ook op de computer laten zien en dan
met een usb-stick meenemen. Ook mag je een powerpoint maken (dit hoeft
niet).
Je mag ook een filmpje laten zien over je onderwerp, maar dan niet langer dan 5 minuten.
Stap 6
Leer de tekst uit je hoofd.
Dit kun je doen door alleen de belangrijke woorden op te schrijven en daar dan over te vertellen. Je mag die kernwoorden voor je hebben tijdens de spreekbeurt.
Stap 7
Leer
ook om rustig, duidelijk en hard genoeg te praten. De kinderen
achteraan moeten het ook goed kunnen horen. Oefen dit ook thuis.
Geef
onder de spreekbeurt geen voorwerpen door aan de klas, dit kan wel
erna. Onder de spreekbeurt kun je wel plaatjes op het bord aanwijzen.
Denk ook aan de tips van je vorige spreekbeurt uit groep 6.
Ik ben erg benieuwd naar jullie spreekbeurt, veel succes met voorbereiden!
Beoordeling spreekbeurt
Voordracht
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde punten
|
Opmerkingen/tip
|
Stijl, zinsbouw, taalgebruik
|
4 punten
| ||
Articulatie, volume
|
4 punten
| ||
Klas inkijken
|
4 punten
| ||
Uit het hoofd
(kernwoorden mogen)
|
4 punten
| ||
Tempo
|
4 punten
| ||
: 2=
|
Inhoud
Onderdeel
|
Punten
|
Behaalde punten
|
Opmerkingen/tip
|
Onderwerpkeuze
|
2 punten
| ||
Voorbereiding
|
2 punten
| ||
Hoofdstukkenindeling
|
4 punten
| ||
Bord/plaatjes/ powerpoint
|
4 punten
| ||
Lengte/inhoud
(ong. 10 min.)
|
6 punten
| ||
Was er iets te leren?
|
2 punten
| ||
: 2=
|